Ilustracje

Aktualności

Archiwum Antonisza

7 stycznia 2016

Uruchomiono stronę internetową archiwum Juliana Antonisza. Można na niej uzyskać informacje o zawartości poszczególnych dokumentów. www.archiwumjulianaantonisza.pl

Julian Antonisz, „Życie, walka, cel życia, cele, filozofia, sens…”, pomysłownik d, 1972, własność Danuty, Malwiny i Sabiny Antoniszczak

Julian Antonisz, „Życie, walka, cel życia, cele, filozofia, sens…”, pomysłownik d, 1972, własność Danuty, Malwiny i Sabiny Antoniszczak

Julian Antonisz, „Życie, walka, cel życia, cele, filozofia, sens…”, pomysłownik d, 1972, własność Danuty, Malwiny i Sabiny Antoniszczak

Julian Antonisz (wł. Antoniszczak) tworzył swoje archiwum przez całe życie. Najstarsze zapiski i rysunki pochodzą z końca lat 40. XX wieku, a zbiór zamykają notatki z roku 1987. Na całość archiwum składa się ok. 180 teczek z rysunkami, projektami i zapiskami , ok. 30 zeszytów (pamiętników i szkicowników), ok. 20 tabliczek ze złotymi myślami, ok. 20 obrazów olejnych, ok. 20 maszyn i wynalazków, ok. 60 puszek z oryginałami i próbkami filmów non camera i innymi materiałami na taśmach filmowych i magnetycznych, a także liczne pudełka, pojemniki i tekturowe „segregatory”.

Julian (Józef) Antonisz (wł. Julian Antoniszczak; 1941–1987) – wielokrotnie nagradzany twórca filmów animowanych i eksperymentalnych, jeden ze współzałożycieli krakowskiego Studia Filmów Animowanych, wynalazca i kompozytor. Ukończył średnią szkołę muzyczną oraz studia na Wydziale Malarstwa i  Grafiki krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Wcześniej przez jeden semestr studiował też fizykę na Uniwersytecie Jagiellońskim. Antonisz stworzył 36 filmów, z których większość była rysowana bezpośrednio na taśmie filmowej, przy ich realizacji najczęściej współpracował z żoną Danutą Antoniszczak (z domu Zadrzyńską). W 1977 roku ogłosił manifest artystyczny Non Camera, w którym sformułował swoją wizję filmu, tworzonego bezpośrednio na taśmie filmowej, bez użycia kamery. Filmy według własnych pomysłów samodzielnie reżyserwał i animował, komponował do nich muzykę, opracowywał dźwięk, używając przy tym wszystkim konstruowanych przez siebie urządzeń. Opracował wiele własnych technik bezpośredniego oddziaływania na taśmę filmową.

Szukaj nas na Facebooku

Szukaj