Wystawy

Laureaci 22. MBP

11 czerwca 2010

5 czerwca 2010 r. w Muzeum Plakatu w Wilanowie ogłoszono wyniki 22. Międzynarodowego Biennale Plakatu. Najwięcej nagród i wyróżnień trafiło do rąk polskich twórców. Wystawę prac konkursowych w kategoriach: plakat ideowy, reklamowy i kulturalny można oglądać w Muzeum Plakatu w Wilanowie do 31 sierpnia.

Prace debiutantów prezentowane są w Salonie Akademii Sztuk Pięknych przy ul. Krakowskie Przedmiecie 5, wejście od ul. Traugutta (do 19.06.2010). Natomiast wystawa kategorii specjalnej „Chopin na nowo” została zorganizowana w Starej Kordegardzie w Łazienkach Królewskich (12.09.2010).
Zwycięskie plakaty wybrane zostały przez jury w składzie: Cao Fang (Chiny), Alejandro Magallanes (Meksyk), Finn Nygaard (Dania), Marian Oslislo (Polska), Gunter Rambow (Niemcy), Monika Zawadzka (Polska), któremu przewodniczył Gunter Rambow.

Poniżej prezentujemy nagrodzone prace wraz z nadesłanym do redakcji uzasadnieniem/opisem jurorów.


W KATEGORII PLAKATÓW IDEOWYCH (A):

ZŁOTY MEDAL
Maja Wolna, odsłona 7 (z serii plakatów)
Plakat Maji Wolnej oddaje dramat cierpienia części kobiet w Iranie. Centralnie umieszczony czarny kształt z poziomym białym wycięciem jest jednocześnie rozpoznawalny jako czador i jako trumna. 

ZŁOTY MEDAL proj. Maja Wolna

ZŁOTY MEDAL proj. Maja Wolna

ZŁOTY MEDAL proj. Maja Wolna


SREBRNY MEDAL
Jianping He Globalne ocieplenie.
Jianping He pokazuje na swoim plakacie oficjalny portret Mao z lat 60., będący jednocześnie rozpoznawalnym na świecie symbolem władzy komunistycznej w Chinach. Napis „Globalne ocieplenie” umieszczony niepozornie z boku jest przewrotną grą słów o dużej sile wyrazu. Chiny, które w ostatnich dziesięcioleciach wyrosły na potęgę przemysłową, starają się o ocieplenie swojego wizerunku w świecie. Po portrecie Mao spływają krople potu, co można interpretować zarówno jako osłabienie reżimu komunistycznego jak i jego wysiłek utrzymania się przy władzy. Jednocześnie Chiny jako kraj borykają się z tymi samymi problemami związanymi z ochroną środowiska naturalnego, jak reszta świata.

SREBRNY MEDAL proj. Jianping He

SREBRNY MEDAL proj. Jianping He

SREBRNY MEDAL proj. Jianping He

BRĄZOWY MEDAL:
István Orosz, Naród
Plakat wskazuje na złożoność historii narodów Europy, które były pod reżimem komunistycznym. Używając symboli komunizmu Orosz pokazuje jego zbrodnicze aspekty oraz przedstawia system z innej perspektywy.

BRĄZOWY MEDAL proj. István Orosz

BRĄZOWY MEDAL proj. István Orosz

BRĄZOWY MEDAL proj. István Orosz

WYRÓŻNIENIE HONOROWE:
Mieczysław Wasilewski, Gdzie jest mój głos?

Wyróżnienie Honorowe proj. Mieczysław Wasilewski

Wyróżnienie Honorowe proj. Mieczysław Wasilewski

Wyróżnienie Honorowe proj. Mieczysław Wasilewski

 


W KATEGORII PLAKATÓW PROMUJĄCYCH KULTURĘ (B):


ZŁOTY MEDAL:
Michel Quarez, Bobigny-Forney
Artysta stworzył społeczny, radosny plakat przy pomocy najprostszych  środków wyrazu. Mały czarny chłopiec w trójkolorowym stroju z żółtą czapką z daszkiem – współczesna wersja francuskiego Gawroche’a – zdecydowanym krokiem wkracza w głąb plakatu. Ten młody mieszkaniec paryskich przedmieść, będących zapalnym problemem we Francji, ma poprowadzić młodzież mniejszości francuskich w lepszą przyszłość. Plakat działa zupełnie bez tekstu, sam obraz jest silnym i optymistycznym przekazem. Forma plastyczna przywołuje historię plakatu i sztuki francuskiej XX wieku.

ZŁOTY MEDAL proj. Michel Quarez

ZŁOTY MEDAL proj. Michel Quarez

ZŁOTY MEDAL proj. Michel Quarez

SREBRNY MEDAL:
Melchior Imboden, Portrety grafików. Plakaty Melchiora Imbodena. Chiny
Imboden jako uznany fotograf i typograf  połączył te dwa światy w jednym plakacie. Typografia jest nałożona pionowo na zdjęcie za pomocą grubych wersalików w białym kolorze. Plakat został zaprojektowany do wystawy autorskiej w Chinach, typografia zaś nawiązuje do znaków chińskich. Plakat jest jednocześnie konstruktywistyczny i poetycki. Jest to przykład sztuki plakatowej najwyższej jakości.  

SREBRNY MEDAL proj. Melchior Imboden

SREBRNY MEDAL proj. Melchior Imboden

SREBRNY MEDAL proj. Melchior Imboden

BRĄZOWY MEDAL:
Leszek Żebrowski, Była Żydówka, nie ma Żydówki
Dramatyczny temat zagłady Żydów został pokazany przy pomocy prostego symbolu papierowej łódeczki, dziecięcej zabawki płynącej po wodzie. Woda symbolizuje przemijanie, odchodzenie, kruchość życia. Temat został zinterpretowany subtelnie, a jednocześnie obraz niesie duży ładunek emocjonalny i zapada w pamięć.

BRĄZOWY MEDAL proj. Leszek Żebrowski

BRĄZOWY MEDAL proj. Leszek Żebrowski

BRĄZOWY MEDAL proj. Leszek Żebrowski

WYRÓŻNIENIE HONOROWE:
Eric Beloussov, Hałas i wściekłość

Wyróżnienie Honorowe proj. Eric Beloussov

Wyróżnienie Honorowe proj. Eric Beloussov

Wyróżnienie Honorowe proj. Eric Beloussov

WYRÓŻNIENIE HONOROWE:
Stephan Bundi, Tartuffe 

Wyróżnienie Honorowe proj. Stephan Bundi

Wyróżnienie Honorowe proj. Stephan Bundi

Wyróżnienie Honorowe proj. Stephan Bundi

WYRÓŻNIENIE HONOROWE:
Kazuhiro Kikuchi, Niewola

Wyróżnienie Honorowe proj. Kazuhiro Kikuch

Wyróżnienie Honorowe proj. Kazuhiro Kikuch

Wyróżnienie Honorowe proj. Kazuhiro Kikuch

 


W KATEGORII PLAKATÓW REKLAMOWYCH (C):

ZŁOTY MEDAL:
Sagmeister Inc., Buttonfly
Powierzchnię plakatu zajmuje obraz gigantycznej muchy ułożonej z mieniących się guzików z charakterystycznym napisem Levi’s. Dzięki temu zabiegowi zbędna jest dodatkowa typografia. Plakat przedstawia transformację produktu – spodni początkowo stworzonych do pracy dla farmerów i robotników, o czym przypomina pospolita mucha,  a obecnie noszonych przez całe społeczeństwo w różnych okolicznościach, na co wskazuje z kolei mnogość guzików. Mieniący się papier na którym wydrukowano plakat  przywołuje zbytek, zabawę, przyjemności, świat mody, już nie ciężką pracę. 

ZŁOTY MEDAL proj. Sagmeister Inc.

ZŁOTY MEDAL proj. Sagmeister Inc.

ZŁOTY MEDAL proj. Sagmeister Inc.

SREBRNY MEDAL:
Takashi Miyake, Barwiąc to na własny kolor
Największym atutem plakatu jest prostota, może on doskonale funkcjonować w każdej przestrzeni publicznej, ponieważ jest prosty i skondensowany. Reklama firmy produkującej farby w ułamku sekundy pokazuje produkt i jego różnorodność. Od pierwszego spojrzenia odbiorca bierze udział w grze kolorów i ma możliwość dużego wyboru.

SREBRNY MEDAL proj. Takashi Miyake

SREBRNY MEDAL proj. Takashi Miyake

SREBRNY MEDAL proj. Takashi Miyake

BRĄZOWY MEDAL:
Yoshito Kubota, Sucha moc (Reklama farby szybkoschnącej)
Inteligentny i intrygujący sposób reklamowania farby szybkoschnącej. Obraz wyskakującej z wody wysuszonej żaby jest zarówno zaskakujący jak i atrakcyjny wizualnie.

BRĄZOWY MEDAL proj. Yoshito Kubota

BRĄZOWY MEDAL proj. Yoshito Kubota

BRĄZOWY MEDAL proj. Yoshito Kubota

NAGRODA SPECJALNA – ICOGRADA EXCELLENCE AWARD:
Kari Piippo, W hołdzie Shigeo Fukudzie
Prosty, silny i wyrazisty. Przedstawia sposób myślenia Fukudy i jego wrażliwość. Wprowadza widza w magiczny świat Fukudy.

Nagroda Specjalna ICOGRADA EXCELLENCE AWARD proj. Kari Piippo

Nagroda Specjalna ICOGRADA EXCELLENCE AWARD proj. Kari Piippo

Nagroda Specjalna ICOGRADA EXCELLENCE AWARD proj. Kari Piippo

 

 

 


W KATEGORII DEBIUTY:

ZŁOTY DEBIUT im. Henryka Tomaszewskiego:
Lee Bob, Kocham Chiny

ZŁOTY DEBIUT im. Henryka Tomaszewskiego proj. Lee Bob (Chiny), tytuł: Kocham Chiny

ZŁOTY DEBIUT im. Henryka Tomaszewskiego proj. Lee Bob (Chiny), tytuł: Kocham Chiny

ZŁOTY DEBIUT im. Henryka Tomaszewskiego proj. Lee Bob (Chiny), tytuł: Kocham Chiny

ZŁOTY DEBIUT im. Henryka Tomaszewskiego proj. Lee Bob (Chiny), tytuł: Kocham Chiny

ZŁOTY DEBIUT im. Henryka Tomaszewskiego proj. Lee Bob (Chiny), tytuł: Kocham Chiny

ZŁOTY DEBIUT im. Henryka Tomaszewskiego proj. Lee Bob (Chiny), tytuł: Kocham Chiny

WYRÓŻNIENIE HONOROWE:
Takahiro Eto, Wielki turniej sumo

Wyróżnienie Honorowe w kategorii Debiuty proj.  Takahiro Eto

Wyróżnienie Honorowe w kategorii Debiuty proj. Takahiro Eto

Wyróżnienie Honorowe w kategorii Debiuty proj.  Takahiro Eto



W KATEGORII SPECJALNEJ „CHOPIN NA NOWO”:

ZŁOTY MEDAL: Nancy Skolos, Thomas Wedell (USA), tytuł: 200. Rocznica urodzin Fryderyka Chopina. 2010.

ZŁOTY MEDAL (kat. Chopin na nowo) proj. Nancy Skolos, Thomas Wedell

ZŁOTY MEDAL (kat. Chopin na nowo) proj. Nancy Skolos, Thomas Wedell

ZŁOTY MEDAL (kat. Chopin na nowo) proj. Nancy Skolos, Thomas Wedell

WYRÓŻNIENIE HONOROWE:
Ryszard Kajzer, Chopin

Wyróżnienie Honorowe proj Ryszard Kajzer

Wyróżnienie Honorowe proj Ryszard Kajzer

Wyróżnienie Honorowe proj Ryszard Kajzer

NAGRODA HONOROWA im. Józefa Mroszczaka przyznawana przez rektora ASP w Warszawie: Anna Chorzępa, Za komuny było lepiej

Nagroda Honorowa im. Józefa Mroszczaka przyznawana przez rektora ASP w Warszawie proj. Anna Chorzępa

Nagroda Honorowa im. Józefa Mroszczaka przyznawana przez rektora ASP w Warszawie proj. Anna Chorzępa

Nagroda Honorowa im. Józefa Mroszczaka przyznawana przez rektora ASP w Warszawie proj. Anna Chorzępa

 

Komentarze

  • kuba 2+3D
    5 lipca 2010
    zgłoś do moderacji
    Ciekawy i krytyczny komentarz z wyborczej: http://wyborcza.pl/1,76842,8082356,Hit___Polish_Girls_Rule_the_World__kit__22__Miedzynarodowe.html
  • Krytyczny. Według mnie wady Biennale są jego zaletami - wystawa jest niezmiennie taka sama, tylko plakaty są inne. Właśnie o nie tu chodzi, a nie o wystawę.
  • kuba 2+3D
    7 lipca 2010
    zgłoś do moderacji
    No tak ale przez to biennale obchodzi jedynie branżę i to wąską. Ja sam jak mam jechać do warszawy na biennale to przede wszystkim liczę na spotkanie przyjaciół. Wystawa mnie praktycznie nie obchodzi jak tak szczerze sobie zrobię rachunek sumienia. I w końcu ostatnio jakoś nie pojechałem. Nawet na katalog poskąpiłem bo po co mi kolejna książka/klon na półce - to trochę szokująca reakcja dla mnie samego, ale w sumie wiele mówi o sztywności i niezmienności tej imprezy, choć same prace jak zawsze ciekawe. W nowym numerze spróbujemy opublikować artykuł krytyczny z innej strony medalu. Przy okazji - widzę że od wielu lat media zdychają z nudów jak mają pisac o biennale - jak zawsze powaraca zdanko że plakat ma się dobrze, chociaz go nie ma na ulicach. Generalnie to wszystko jest już takie drętwe że chyba tylko Rene Wanner ma frajde z podóżowania.
  • Kuba, przecież to jest impreza branżowa. Jest między innymi po to, żeby się spotkać, także z plakacistami z całego świata, których przy każdej edycji przyjeżdża cały tabun. Ta impreza to oczywiście w pewnym sensie zabytek, ale dlatego też powinna być chroniona tak jak inne zabytki. Można się zrzymać, że werdykt nie taki, że duża część prac to są self edition, że może innaczej powinne prace wisieć, inne być kategorie, że otwarcie za długie, ale tak na prawdę to nie ma aż takiego znaczenia.

    Podejrzewam, że ja tak samo jak autorka artykułu z Wysokich Obcasów, nudziłbym się będąc po raz któryś na wystawie rolniczej, która nic a nic mnie by nie obchodziła. Mogę tak samo powiedzieć o Wysokich Obcasach, że kiedy je biorę do ręki mam Deja Vu, ale jaki to ma sens?

    Zróbcie artykuł krytyczny, ale niech będzie obiektywny, znajdzcie też pozytywy płynące z biennale i tego, że jest od 22 edycji jest praktycznie niezmienne (poza plakatami) i tego, że w ogóle jest.
  • kuba 2+3D
    9 lipca 2010
    zgłoś do moderacji
    No może czasami oczekuję zbyt wiele, "ale ja tylko tak w kwestii formalnej" przy okazji artykułu w GW, stając przed sciana plakatów jako zwykły widz a nie branżowiec. Nie walczę z Biennale, niech sobie będzie. Chyba po prostu nie lubię stojącej wody.

Szukaj nas na Facebooku

Szukaj