Ilustracje

Konkursy

Nagrody iF

27 lutego 2016

W 1981 roku nagrodę iF otrzymał system lamp Art, zaprojektowany przez Tomasza Andrzeja Rudkiewicza i Bartłomieja Pniewskiego, produkowany przez Polam w Wilkasach. Po tym sukcesie nastąpiła długa przerwa. Od kilku lat przedstawiciele niemieckiego konkursu projektowego iF, w obliczu konkurencji drugiego, również niemieckiego konkursu Red Dot, prowadzili w Polsce kampanię informacyjną, odwiedzając studia projektowe i firmy oraz zachęcając je do udziału w swojej imprezie. Te działania przyniosły pożądany skutek. Od 2008 roku, gdy polscy projektanci pierwszy raz zostali nagrodzeni, do ubiegłego roku nasi rodacy otrzymali w sumie 16 nagród, w tym jedną złotą (przypadła ona elektronicznej kostce do gry Dice+ projektu zespołu Mindsailors i produkcji Game Technologies). Ten rok jest wyjątkowy – otrzymaliśmy 12 wyróżnień i jedną złotą nagrodę na 31 zgłoszeń, w tym 26 zakwalifikowanych do oceny jury. Jak w przypadku większości tego typu konkursów, udział w iF jest płatny. Zgłoszenie kosztuje 350 euro, ale za wyróżnienie należy zapłacić 2700 euro, a opłata obejmuje: używanie znaku iF, udział w wystawach, promocję internetową oraz miejsce w katalogu.

Kategoria produkt:
Złoty medal iF
Donata, Maciej, Michał Rucińscy, nożyczki Black & Gray & Silber, prod. Renomed


Wyróżnienie iF
Bartosz Piotrowski (kierownik zespołu), pociąg Inter City PESADart, prod. PESA Bydgoszcz 1
SITAG Formy Siedzenia, stół Vank 2
SITAG Formy Siedzenia, parawan akustyczny Vank 2
Jens Korte, stół konferencyjny CX 3200, prod. Nowy Styl
Piotr Grzybowski, Magdalena Hubka, stół St Calipers Bd, prod.  Swallow’s Tail Furniture
Marta Gębska, konstrukcja Zbigniew Piasecki, wanna Silvia, prod. Marmite
LUGLight Factory, oprawa oświetleniowa POWERLUG 3
Piotr Jagiełłowicz, lampa OLEDRIAN, prod. Aquaform,
Studio SOKKA, laser krzyżowy X-Liner 4v1h, prod. Pro 4  
Studio SOKKA, miara zwijana Milestones, prod. Pro 4
Fibaro Group, czujniki Motion Sensor


Kategoria opakowania:
Marek Kordecki, Rafał Miszczak, Darek Bartniak, Dada Circus – Second Life, prod. Mondi Warszawa

Należy wspomnieć o jeszcze jednej kategorii, a mianowicie studenckiej. W 2014 roku nagrodę otrzymali Tomasz Orzechowski i Katarzyna Jakubowska z Wydziału Form Przemysłowych krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych za projekt grzejnika IVY. W tym roku z naszego kraju napłynęło 28 zgłoszeń. Nagroda trafiła do Katarzyny Gierat z tej samej uczelni za projekt mebli Utworek 5 . Wszystkim nagrodzonym gratulujemy!







O jury

W dniach 19–21 stycznia 2016 roku w Hamburgu obradowało jury konkursu iF Design Award 2016. Miałem przyjemność uczestniczyć w tym jednym z największych i prestiżowych wydarzeń dotyczących wzornictwa. Na konkurs przysłano 5295 zgłoszeń z 53 krajów. Oceniało je 58 jurorów. Nagrodzono 1821 prac, a 75 uczestników zdobyło złotą nagrodę.
Skala przedsięwzięcia wymagała perfekcyjnej organizacji. Przyjmujący aplikacje zespół nie prowadził wstępnej selekcji. Większość zgłoszeń to gotowe produkty, co umożliwiało ich rzetelną ocenę. Innym czynnikiem wpływającym na wiarygodność werdyktu były kompetencje zaproszonych do jury osób. To międzynarodowy zespół projektantów, profesjonalistów o dużym doświadczeniu i dobrej reputacji, specjalizujących się w każdej z siedmiu kategorii.
Dla każdego zgłoszenia zespół iF przygotował kartę ze szczegółowym opisem. Produkty zgromadzone zostały w wielkim hangarze w dokach portowych Hamburga. Tam przez wiele godzin trwała praca jury. Poszczególne dyscypliny oceniane były przez kilkuosobowe zespoły, wspierane przez przydzielone im kompetentne asystentki (i asystentów) z iF. Mnie przypadła rola jurora w kategorii wzornictwa przemysłowego / produktów specjalistycznych. Moimi partnerami byli Thomas Paulen z holenderskiej firmy VanBerlo i niemiecki projektant Olaf Barski z Barski Design. Nie znaliśmy się wcześniej i w krótkim czasie musieliśmy znaleźć wspólny język. Okazało się, że nie ma z tym problemu. Decyzje naszego zespołu były zgodne. Wnikliwa ocena około 250 zgłoszeń kosztowała nas sporo wysiłku, ale przebiegła bardzo sprawnie. W pierwszej turze przyznawaliśmy zielone, żółte i czerwone kropki. Kropka zielona to zakwalifikowanie do nagrody, żółta – późniejsza dodatkowa dyskusja, a czerwona – zgłoszenie niezasługujące na nagrodę. Nietrudno zauważyć tu uszczypliwość pod adresem przyznającego „red doty” głównego konkurenta konkursu iF. Po tej zasadniczej turze odbyła się „runda weto”. Otrzymaliśmy kropki czarne, za których pomocą mogliśmy zgłosić sprzeciw wobec decyzji jurorów podjętych w innych dyscyplinach. Kolejnego dnia odbyła się sesja, w której udział wzięli wszyscy jurorzy. Zespoły oceniające zgłoszenia w poszczególnych dyscyplinach uzasadniali podjęte decyzje, a osoby je kwestionujące przedstawiały swoje argumenty. Po wysłuchaniu obu stron odbyło się głosowanie, w którego wyniku pierwotne decyzje były podtrzymywane albo zmieniane. W ostatnim etapie jurorzy oceniający każdą kategorię otrzymali złote kropki w celu oznaczenia zgłoszeń zasługujących na złote nagrody iF. W naszej dyscyplinie mieliśmy możliwość przyznania trzech takich nagród.
Ocenianie tylu produktów w tak krótkim czasie było wyczerpujące, ale ich specyfika (produkty specjalistyczne) i zróżnicowanie pozwalały na podejmowanie jednoznacznych decyzji. Współczułem jurorom oceniającym dziesiątki podobnych do siebie pralek, lodówek, telewizorów czy smartfonów. Kompetentne decyzje w tych obszarach mogły podejmować wyłącznie osoby znające temat od podszewki i potrafiące odróżnić najdrobniejsze detale. Poziom większości ocenianych w konkursie produktów był bardzo wysoki. Cieszy duża liczba zgłoszeń z Polski, które jakością dorównywały najlepszym. Były profesjonalnie zaprojektowane i wykonane. Wiele z nich otrzymało nagrody.
Uczestnictwo w jury iF było dla mnie fascynującym doświadczeniem. Organizacja obrad i system oceny sprzyjały obiektywnemu wyłonieniu laureatów rzeczywiście wartych wyróżnienia. Przedsięwzięcie w takiej skali mogło się zakończyć powodzeniem tylko dzięki ogromnemu profesjonalizmowi doświadczonego zespołu i dobrze dobranym jurorom. Wszystko było zaplanowane co do minuty. Tak jak było zaplanowane, tak zostało zrealizowane. Teraz zakończył się pierwszy etap. Kolejny przed nami. Gala wręczenia nagród odbędzie się 26 lutego w Monachium. /Michał Stefanowski – Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych




Szukaj nas na Facebooku

Szukaj