Wystawy

POLifonia. Współczesne polskie projektowanie

6 października 2011

Wystawa ma przybliżyć hiszpańskiemu odbiorcy współczesne polskie wzornictwo. O ile polski widz lepiej lub gorzej zna hiszpański dizajn za sprawą nielicznych wystaw i publikacji, o tyle polskie dokonania w tej dziedzinie na Półwyspie Iberyjskim są prawie nieznane. Kuratorzy, chcąc pokazać choć część interesujących przemian, których doświadcza rozwijający się polski dizajn, wyłonili z pięciu dziedzin projektowania – tkanina, ceramika, szkło, meble i lampy – po dwóch autorów (osoby lub grupy projektowe).

Każda dziedzina reprezentowana jest przez twórców znajdujących się na różnych etapach kariery zawodowej. Z wystawa wyłaniają się wizje dwóch generacji.

W młodszym pokoleniu widoczna jest chęć łączenia się w grupy i wspólne tworzenie obiektów (Joanna Czop i Agnieszka Rusin, Anna Siedlecka i Radek Achramowicz czy Agnieszka Bar z Agnieszką Kajper i Kariną Marusińską). Ważne jest i to, że kuratorzy wystaw reprezentujących polskie dokonania na arenie międzynarodowej, obok sztuki włączają do nich również wzornictwo. Na te okazje wyszukują zwykle obiekty o charakterze eksperymentalnym, a nie wyroby rynkowe. Młodzi chętnie odpowiadają na to zapotrzebowanie, dlatego też ich prace często balansują na granicy sztuki i dizajnu. Z drugiej strony młodzi projektanci rozpoczynający swoje kariery od prezentowania prac na festiwalach, jeśli znajdują zainteresowanie zwiedzających, często uruchamiają samodzielnie produkcję i sprzedają swoje wytwory w galeriach dizajnu lub przez internet (Joanna Czop i Agnieszka Rusin, Kosak, Puff-Buff czy Malafor). Wreszcie dla wielu jest to sposób na zbudowanie portfolio i znalezienie pracy w przemyśle.

Projektanci ze starszego pokolenia częściej pracują na rzecz producentów, np. środków transportu, AGD, oświetlenia (Tomasz Rudkiewicz), choć wielu z nich wykonuje również prace związane z architekturą wnętrz i grafiką użytkową. Najlepsza koniunktura widoczna jest w polskim przemyśle meblarskim. Z roku na rok rośnie świadomość znaczenia wzornictwa w tej gałęzi przemysłu i dlatego coraz więcej projektantów znajduje w niej zatrudnienie (Renata Kalarus). Równocześnie w niektórych innych dziedzinach, jak szkło i ceramika, wiele firm upada, co jest wynikiem niekorzystnej sytuacji w gospodarce globalnej. Twórcy pracujący na rzecz tego przemysłu zmuszani są do szukania własnych dróg i np. uruchamiają małe wytwórnie (Katarzyna Hałasa czy Marek Cecuła).


„POLifonia. Współczesne polskie projektowanie Circulo de Bellas Artes”
7 –23.10.2011
Madryt, C/ Alcalá 42

W wystawie udział biorą:
Marek Cecuła, Bogdan Kosak (ceramika)
Radek Achramowicz, Tomasz Rudkiewicz, Anna Siedlecka (lampy)
Renata Kalarus, Agata Kulik-Pomorska, Paweł Pomorski (meble)
Agnieszka Czop, Krystyna Górska, Joanna Rusin (tkanina)
Agnieszka Bar, Katarzyna Hałas (szkło)

Kuratorzy: Czesława Frejlich, Magdalena Kochanowska, Michał Stefanowski

www.polifonia-polyphony.com
www.culture.pl

 

proj NN

Formy ceramiczne prod. Modelarnia Ceramiczna, 1996, proj. Bogdan Kosak

proj NN

Sosjerki, prod. Modus Design, 1995, proj. Marek Cecuła

Sosjerki, prod. Modus Design, 1995, proj. Marek Cecuła

Sosjerki, prod. Modus Design, 1995, proj. Marek Cecuła

Orca – lampa stojąca, prod. Puff-Buff Design, 2007, proj. Anna Siedlecka + Radek Achramowicz

Orca – lampa stojąca, prod. Puff-Buff Design, 2007, proj. Anna Siedlecka + Radek Achramowicz

Orca – lampa stojąca, prod. Puff-Buff Design, 2007, proj. Anna Siedlecka + Radek Achramowicz

Awokado – lampa na podłogę, prod. NC.Art, 2007, proj. Tomek Rudkiewicz

Awokado – lampa na podłogę, prod. NC.Art, 2007, proj. Tomek Rudkiewicz

Awokado – lampa na podłogę, prod. NC.Art, 2007, proj. Tomek Rudkiewicz

Club – fotel, prod. Metaforma, 2007, proj. Renata Kalarus

Club – fotel, prod. Metaforma, 2007, proj. Renata Kalarus

Club – fotel, prod. Metaforma, 2007, proj. Renata Kalarus

Kiwi – fotel, prod. Iker, 2000, proj. Renata Kalarus

Kiwi – fotel, prod. Iker, 2000, proj. Renata Kalarus

Kiwi – fotel, prod. Iker, 2000, proj. Renata Kalarus

G13 – technika własna, wełna, egzemplarz unikatowy, 2007, proj. Krystyna Górska

G13 – technika własna, wełna, egzemplarz unikatowy, 2007, proj. Krystyna Górska

G13 – technika własna, wełna, egzemplarz unikatowy, 2007, proj. Krystyna Górska

Dywan, egzemplarz unikatowy, 2004, proj. Agnieszka Czop + Joanna Rusin

Dywan, egzemplarz unikatowy, 2004, proj. Agnieszka Czop + Joanna Rusin

Dywan, egzemplarz unikatowy, 2004, proj. Agnieszka Czop + Joanna Rusin

Kluka – misa, edycja limitowana, Grupa Wzorowo, 2010, proj. Agnieszka Bar, Agnieszka Kajper, Karina Marusińska

Kluka – misa, edycja limitowana, Grupa Wzorowo, 2010, proj. Agnieszka Bar, Agnieszka Kajper, Karina Marusińska

Kluka – misa, edycja limitowana, Grupa Wzorowo, 2010, proj. Agnieszka Bar, Agnieszka Kajper, Karina Marusińska

Duo – zestaw waz, prod. Amer-Glass, 2002, proj. Katarzyna Hałas

Duo – zestaw waz, prod. Amer-Glass, 2002, proj. Katarzyna Hałas

Duo – zestaw waz, prod. Amer-Glass, 2002, proj. Katarzyna Hałas

 

Fot. Michał Korta, dzięki uprzejmości Malafor, Metaforma, Noti i Puff-Buff Design

POLifonia. Współczesne polskie projektowanie

Szukaj nas na Facebooku

Szukaj