Wystawy
POLifonia. Współczesne polskie projektowanie
Wystawa ma przybliżyć hiszpańskiemu odbiorcy współczesne polskie wzornictwo. O ile polski widz lepiej lub gorzej zna hiszpański dizajn za sprawą nielicznych wystaw i publikacji, o tyle polskie dokonania w tej dziedzinie na Półwyspie Iberyjskim są prawie nieznane. Kuratorzy, chcąc pokazać choć część interesujących przemian, których doświadcza rozwijający się polski dizajn, wyłonili z pięciu dziedzin projektowania – tkanina, ceramika, szkło, meble i lampy – po dwóch autorów (osoby lub grupy projektowe).
Każda dziedzina reprezentowana jest przez twórców znajdujących się na różnych etapach kariery zawodowej. Z wystawa wyłaniają się wizje dwóch generacji.
W młodszym pokoleniu widoczna jest chęć łączenia się w grupy i wspólne tworzenie obiektów (Joanna Czop i Agnieszka Rusin, Anna Siedlecka i Radek Achramowicz czy Agnieszka Bar z Agnieszką Kajper i Kariną Marusińską). Ważne jest i to, że kuratorzy wystaw reprezentujących polskie dokonania na arenie międzynarodowej, obok sztuki włączają do nich również wzornictwo. Na te okazje wyszukują zwykle obiekty o charakterze eksperymentalnym, a nie wyroby rynkowe. Młodzi chętnie odpowiadają na to zapotrzebowanie, dlatego też ich prace często balansują na granicy sztuki i dizajnu. Z drugiej strony młodzi projektanci rozpoczynający swoje kariery od prezentowania prac na festiwalach, jeśli znajdują zainteresowanie zwiedzających, często uruchamiają samodzielnie produkcję i sprzedają swoje wytwory w galeriach dizajnu lub przez internet (Joanna Czop i Agnieszka Rusin, Kosak, Puff-Buff czy Malafor). Wreszcie dla wielu jest to sposób na zbudowanie portfolio i znalezienie pracy w przemyśle.
Projektanci ze starszego pokolenia częściej pracują na rzecz producentów, np. środków transportu, AGD, oświetlenia (Tomasz Rudkiewicz), choć wielu z nich wykonuje również prace związane z architekturą wnętrz i grafiką użytkową. Najlepsza koniunktura widoczna jest w polskim przemyśle meblarskim. Z roku na rok rośnie świadomość znaczenia wzornictwa w tej gałęzi przemysłu i dlatego coraz więcej projektantów znajduje w niej zatrudnienie (Renata Kalarus). Równocześnie w niektórych innych dziedzinach, jak szkło i ceramika, wiele firm upada, co jest wynikiem niekorzystnej sytuacji w gospodarce globalnej. Twórcy pracujący na rzecz tego przemysłu zmuszani są do szukania własnych dróg i np. uruchamiają małe wytwórnie (Katarzyna Hałasa czy Marek Cecuła).
„POLifonia. Współczesne polskie projektowanie Circulo de Bellas Artes”
7 –23.10.2011
Madryt, C/ Alcalá 42
W wystawie udział biorą:
Marek Cecuła, Bogdan Kosak (ceramika)
Radek Achramowicz, Tomasz Rudkiewicz, Anna Siedlecka (lampy)
Renata Kalarus, Agata Kulik-Pomorska, Paweł Pomorski (meble)
Agnieszka Czop, Krystyna Górska, Joanna Rusin (tkanina)
Agnieszka Bar, Katarzyna Hałas (szkło)
Kuratorzy: Czesława Frejlich, Magdalena Kochanowska, Michał Stefanowski
www.polifonia-polyphony.com
www.culture.pl

Kluka – misa, edycja limitowana, Grupa Wzorowo, 2010, proj. Agnieszka Bar, Agnieszka Kajper, Karina Marusińska

Fot. Michał Korta, dzięki uprzejmości Malafor, Metaforma, Noti i Puff-Buff Design